یادداشت ؛ بنگاههای اقتصادی که به مولفههای نوین توجه دارند و با بهکارگیری حداکثر منابع خود درصدد رسیدن به موفقیت هستند، ضمن سریعتر طی کردن مسیر رشد و توسعه نسبت به دیگر رقبا، سهم بازار بیشتری را تصاحب میکنند.
در این راستا بهرهگیری از ابزارها، رویکردها و مدلهای علمی شناختهشده در عرصه مدیریت بنگاه اقتصادی، این امکان را فراهم میکند تا مسیر رسیدن به تعالی بیش از پیش هموار شود.
یک بنگاه اقتصادی پیشرو با بهکارگیری تکنیکهای نوین مدیریتی و استفاده از شیوههای جدید فناوریهای پرشتاب، به بازدهی بالایی نسبت به گذشته دست خواهد یافت. تحلیل اوضاع محیطی و بررسی مختصات فضای ابررقابتی سبب میشود مشکلات، اتلافهای مالی، اتلافهای زمانی، فرآیندهای کند و بیبازده و کمبازده و فعالیتهای بدون ارزش افزوده شناسایی شوند و در نهایت فهرستی از مشکلات بسیار مهم و چالشبرانگیز واحد صنعتی حاصل شود. هرچه مطالعات بر پایه علمی و دادههای واقعی صورت گیرد، عارضهها با واقعیت بیشتری منطبق خواهند بود.
اگر واحدهای صنعتی نتوانند این موارد را شناسایی کرده و با آن همگام شوند، هر روز فاصله آنها از بازارهای هدف، دانش روز، فناوریهای نوین تولید، بهینهسازی فرآیندها در طول زنجیره تامین، بهرهوری منابع و تمام مولفههای صنعتی- اقتصادی که مربوط به یک واحد صنعتی میشود بیشتر خواهد شد و این موضوع در حالی است که فعالیتهای توسعهای توسط رقبای داخلی و خارجی با بودجههای کلان در حال انجام است.
بنابراین واحدهای صنعتی باید با مدیریت کارآمد و تحقیقات کارشناسیشده برنامههای اقتصادی خود را با تولیدات دانشمحور (که در اولویت بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته) همراستا کنند و راه شکوفایی و توسعه را برای جوامع خود هموار کرده و به رشد اقتصادی بیش از پیش کمک کنند.
این مهم محقق نمیشود مگر اینکه مدیران بنگاههای اقتصادی، مهارتهای بنگاهداری را بیاموزند و راه تحقیق و توسعه را هموار کنند. کسب اطلاعات جدید در بنگاههای اقتصادی، زیر چتر تحقیق و توسعه انجام میشود.
«تحقیق» دارای ماهیتی دانشگاهی و آکادمیک، و «توسعه» دارای ماهیتی صنعتی است و تمرکز «تحقیق و توسعه» مهیا کردن شرایطی است که بنگاه اقتصادی بتواند به تهدیدها و فرصتهای درونی و بیرونی پاسخ مناسبی دهد.
اگر تحقیقات را به سه نوع تحقیقات پایهای، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعهای تقسیم کنیم، تحقیقات توسعهای برای صنعت بیشتر حائز اهمیت است.
تحقیق و توسعه از موضوعات مهم و حیاتی بنگاه اقتصادی در دنیای امروز است لکن این موضوع مهم در برخی موارد نادیده گرفته شده و به حتی به فراموشی سپرده میشود.
نکته قابل تامل این است که با سرعت پیشرفتهای بشر در عصر حاضر، اگر با همان شیوه گذشته به سوی آینده حرکت کنیم، بیشک به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.
تحقیقات توسعهای ارتباط موثری با محصولات، فرآیندهای کاری، بازاریابی و فروش دارد. بنابراین بهرهگیری از عنصر نوآوری با تاکید بر بهبود روشهای انجام کار در راستای دستیابی به اهداف بنگاه، از مهمترین اقداماتی است که در سطح بنگاه جاری میشود. بنابراین میتوان تحقیق و توسعه را به عنوان حلقهای مفقوده در بنگاههای اقتصادی امروز نامید که بنگاه اقتصادی را در مسیر موفقیت هدایت میکند.