به گزارش پایگاه خبری حکمرانی خوب؛ همانطور که می دانیم نوآوری یکی از مباحث نوین و پرکاربرد و پر بازده در جامعه امروزی می باشد و قطعا کسب و کارها هم از این مقوله جدا نیستند. حتی کوچک ترین کسب و کارها هم می توانند با استفاده از نوآوری ، برندهای بزرگ را از صفحه ی رقابت حذف کنند. اما منظور از نوآوری چیست؟
نوآوری در مورد گرفتن یک چیز ملموس و سپس استفاده از آن به روش های جدید و پیشگام است. همچنین می توانیم بگوییم که وقتی ایده ای برای ساخت یک محصول جدید یا فرآیندی برای اولین بار رخ می دهد نوآوری است.
همه ما داستان هایی که از استارت آپ های چابک و زیرک می شنویم که با استفاده از انواع نوآوری ، موسسات برجسته ای را از میدان خارج کرده اند.
بخشی از مشکل این است که نوآوری یک اصطلاح همه گیر است و همین باعث شده تعیین دقیق اینکه نوآوری در کسب و کار به چه معناست کمی دشوار شود. واقعیت این است که این اصطلاح را می توان برای همه چیز، از مدل های تجاری تا فرآیندهای جدید به کار برد.
یکی از متداول ترین روش ها برای تعریف انواع نوآوری در کسب و کارها استفاده از ماتریس نوآوری است که شامل نوآوری پیشگام، نوآوری رادیکال، نوآوری تدریجی و نوآوری مخرب می باشد.
در اینجا می خواهیم به نوآوری پیشگام بپردازیم و بدانیم به چه معناست؟
نوآوری پیشگام که با نام نوآوری نوترکیب هم شناخته می شود یکی از طبقه بندی های نوآوری می باشد که در این رویکرد کاربردی ، ایده های نوآورانه قدیمی در محیط های جدید مورد بررسی و استفاده قرار می گیرد که یکی از انواع آن ها نوآوری پیشگام می باشد. در نوآوری پیشگام ، نیاز افراد متفاوت در جهت پاسخ های متفاوت در راستای نوآوری مورد نیاز می باشد.
شامل اتخاذ یک رویکرد، فناوری یا روش های خاص از یک رشته در رشته ای دیگر است. این نوع نوآوری در کسب و کار، فوق العاده رایج است، تحقیقات نشان می دهد که حدود ۴۰درصد ازاختراعات ثبت شده در ۱۵۰ سال گذشته در این دسته قرار دارند و این نسبت هر سال افزایش می یابد.
مانند اپلیکیشن اوبر که یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است. آپ موبایل تلفن هوشمند به طور خودکار، مسافران را با نزدیکترین راننده مرتبط می سازد و موقعیت مسافر را به راننده می فرستد مانند اپلیکیشن اسنپ در ایران، را در نظر بگیریم. اشتراک گذاری سفر، موقعیت مکانی و کار مستقل چیز جدیدی نبود با این حال، آن ها به یک نوآوری تغییر دهنده تبدیل شدند که به عنوان یک نمونه برجسته از اقتصاد اشتراکی عمل کرد.
با یک مثال دیگر از نوآوری پیشگام می توان به جاروبرقی اشاره نمود جارو برقی های رومیزی که از دسته ی لوازم خانگی هستند اما برای دنیای کار باز تعریف شدند و مفهوم سازگاری یک محصول کلاسیک با نیازهای مدرن را نشان می دهند این توضیحات به خوبی نشان می دهد که برای نوآوری نیازی به اختراع مجدد چرخ نداریم.
پس می توانیم بگوییم؛ نوآوری در کسب و کار ساده نیست، اما راههای زیادی وجود دارد که می توانیم به کمک آن مسائل خود را حل کنیم برای اینکه نوآوری را در همه بخش های کسب و کار خود پیاده کنیم ، باید تحقیق و توسعه را تقویت نماییم.